PIKNIK LOTNICZY GÓRASZKA
czerwiec 2008

Miał się nie odbyć. Mówiono, że Niemczycki sprzedał lotnisko i w ogóle koniec tradycji. Na szczęcie skończyło się na plotach i zaproszenie przyszło. Tym razem pojechałem z Anią. Myślałem, że będzie się nudziła, ale nic podobnego. Zresztą spektakl jest tak widowiskowy, że nie sposób spuścić na dół głowy. Na spacer po Warszawie zabrakło czasu.

PLG0806001
PLG0806002
Uroczyste otwarcie.

PLG0806003
Stały element wszystkich pokazów PO-2 Kukuruźnik.

PLG0806004
Boeing Stearman PT-17 Kaydet - amerykański samolot treningowy z lat 30-tych.

PLG0806005
Douglas C-47 Dakota. Najpopularniejsza maszyna transportowa II W.Ś.

PLG0806006
Narrację do pokazów "Orlików" prowadził jeden z pilotów.

PLG0806007
Nadlatuje Zespół Akrobacyjny Sił Powietrznych RP Orlik.

PLG0806008
Zespół założony w 1998 w Dęblinie.

PLG0806009
W pokazach bierze udział 7-9 maszyn polskiej produkcji PZL-130 Orlik.

PLG0806010
Konstrukcja z 1981 roku. Wznoszenie 13 m/s, pręd. max 501 km/h, pułap 10 km, zasięg 1062 km.

PLG0806011
PLG0806012
Dwumiejscowy samolot szkoleniowy PZL-130 Orlik.

PLG0806013
Gawron wyciąga Szybowiec Akrobacyjny FOX.

PLG0806014
Konstrucja polska z 1993 roku.

PLG0806015
Czegoś takiego jeszcze nie widziłem.

PLG0806016
Na lotnisku było cicho jak makiem zasiał.

PLG0806017
Ludziska stali z rozdziawionymi gębami.

PLG0806019
PLG0806020
Za sterami wielokrotny mistrz świata Jerzy Makula.

PLG0806021
Aż tu nagle ryk jak z piekła - nasz stary znajomy.

PLG0806022
PLG0806023
PLG0806024
PLG0806025
PLG0806026
Wzoszenie schodkowe.

PLG0806027
Radziecki Suchoj SU-26.

PLG0806028
Przeciążenia do +22G nie naruszają tej konstrukcji. Ograniczeniem jest tylko ludzkie ciało.

PLG0806029
Prototyp oblatano w 1984 r. Konstrukcja wykonana jest z mas kompozytowych.

PLG0806030
PLG0806031
PLG0806032
PLG0806033
PLG0806034
PLG0806035
PLG0806036
PLG0806037
PLG0806038
PLG0806039
PLG0806040
PLG0806041
PLG0806042
PLG0806043
PLG0806044
PLG0806045
PLG0806046
PLG0806047
Jurgis Kairys. Człowiek legenda. Jako pierwszy przeleciał w locie odwróconym pod mostami Kowna.

PLG0806048
Żar lał się z nieba poworny, a więc strażacy też lali.

PLG0806049
Silniki rozgrzewa Catalina.

PLG0806050
Patrolowa łódź latajaca Consolidated PBY Catalina. Konstrykcja z 1935 r.

PLG0806051
Rozpietość skrzydeł 31,7 m, długość 19,46 m, wysokość 6,15 m. Olbrzymie bydle.

PLG0806052
Zasięg 4100 km, pułap 4480 m, prędkość przelotowa 188 km/h.

PLG0806053
Załoga 6-9 ludzi, radary, sprzęt foto. Długotrwałość lotu 22 godziny.

PLG0806054
W latach 1939-45 zbudowano 3281 sztuk.

PLG0806055
Operowała głównie w rejonie Pacyfiku.

PLG0806056
Wsławiła się wykryciem pancernika Bismark i japońskiej floty inwazyjnej w okolicy wyspy Midway.

PLG0806057
Ten egzemplarz stacjonuje w Brytyjskiej Bazie Lotniczej Duxford.

PLG0806058
Cataliny wycofano ze służby w 1959 r.

PLG0806059
PLG0806060
Krótki pokaz, bo koło 2 sekundowy miały ...

PLG0806061
... nasze F-16C Fighting Falcon.

PLG0806062
Leciały z Poznania 8 min. Cała impreza zajęła pilotom pewnie z kwadrans. Dłużej się pewnie ubierali.

PLG0806063
Gość honorowy Pikniku por.Jerzy Główczewski. Pilot 308 Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego. Latał na Spitfire'ach w czasie II W.Ś. 1 zestrzelenie.

PLG0806064
Jest! Najpiękniejszy samolot w dziejach lotnictwa. Supermarine Spitfire Mk. Vb.

PLG0806065
PLG0806066
Kurtuazyjnie samolot przedstawiono w barwach dowódcy naszego 303 Dywizjonu Myśliwskiego Jana Zumbacha.

PLG0806067
Zasięg 636 km, pułap 9723 km.

PLG0806068
W produkcji w latach 1938-47. Ogólem wszystkich wersji wyprodukowano ponad 20 tys. egzemplarzy. Do dziasiaj lata ok. 50 sztuk.

PLG0806069
PLG0806070
Prędkość max. 700 km/h, wznoszenie 13 m/s (tyle co dzisiejszy szkoleniowy Orlik).

PLG0806071
Uzbrojenie: 12 karabinów maszynowych 7,69 mm, 2 działaka 20 mm, 227 kg bomb.

PLG0806072
Rozpiętość 11,22 m, długość 9,11 m, wysokość 3,47 m.

PLG0806073
Foto B.Braniewski.Nie mogłem sobie odmówić.

PLG0806074
Wraz z prezentowaną wczesniej Dakotą Spitfire przyleciał do Polski z Anglii, gdzie stacjonuje w Eskadrze Historycznej Battle of Britain Memorial Flight.

PLG0806075
PLG0806076
Poza tym, każdy mógł polatać Spitfire'm.